1. Jezus Chrystus jest Królem niezależnie od tego, czy człowiek uznaje Jego władzę, czy nie. Nie potrzebuje naszych hołdów – to my potrzebujemy przyjęcia Go jako Króla i Pana naszych serc. Podczas Mszy świętej oddajmy cześć Zbawicielowi, który króluje, ofiarując życie za swoich wiernych.
2. Dzisiaj ostatnia niedziela roku liturgicznego i z racji uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata można uzyskać odpust zupełny przy spełnieniu zwykłych warunków, oraz publicznym odmówieniu “Aktu poświęcenia rodzaju ludzkiego Chrystusowi Królowi”.
3. Parafialny Zespół Caritas dziękuje za ofiary złożone do puszek w Dniu Ubogich. Zebrano 2750, które przekazane zostaną na rzecz osób poszkodowanych we wrześniowej powodzi w południowej Polsce. Bóg zapłać!
4. Od przyszłej niedzieli będą rozprowadzane świece na Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom.
5. Od przyszłej niedzieli można nabyć w zakrystii i kancelarii parafialnej opłatki na stół wigilijny. Ofiary przeznaczamy na ogrzewanie naszej świątyni.
6. Bardzo dziękujemy za ofiary składane na tacę i przesyłane na konto parafii: 84 1240 3510 1111 0010 0842 8371. W Waszej intencji celebrowane są Msze święte.
7. W kalendarzu liturgicznym w tygodniu: w poniedziałek św. Katarzyny Aleksandryjskiej, dziewicy i męczennicy; w środę przypada rocznica objawień Matki Bożej św. Katarzynie Labore w Paryżu. O godzinie 18.00 Msza święta z udziałem Apostolatu Maryjnego, który będzie modlił się o bł. Boże i opiekę Matki Bożej dla rodzin, rozwój duchowy i liczebny członków stowarzyszenia; w sobotę św. Andrzeja Apostoła; w przyszłą niedzielę pierwsza niedziela Adwentu i rozpoczęcie nowego Roku Liturgicznego i Duszpasterskiego.
8. Siostry betlejemitki z monasteru w Grabowcu zapraszają na coroczną wystawę i sprzedaż rzemiosła. Poza pięknymi, woskowymi świecami i monastycznymi dewocjonaliami będzie można nabyć świąteczne wypieki oraz syropy. Przez cały dzień trwać będzie adoracja Najświętszego Sakramentu w kościele. Zapraszają 30 listopada, między 9.30 a 17.00. Miejsce: Monaster w Grabowcu, ul. Klasztorna 9.
9. Polecamy kolejne numery gazet: Gościa Niedzielnego i Niedzieli oraz najnowszy numer Galilei.
10. Zmarli w ostatnim tygodniu: śp. Janina Bomba, śp. Paulina Górska (l. 40), śp. Jadwiga Nowopolska, śp. Janina Rządzka i śp. Helena Surma. W tygodniu zmarli także: śp. Tadeusz Bukianiec i śp. Irena Pasik, a ich pogrzeby odbędą się po niedzieli. Dobry Jezu a nasz Panie…
11. Wszystkim Parafianom i Gościom życzymy w ostatnim tygodniu roku liturgicznego błogosławieństwa Bożego i opieki Matki Bożej.
===================================
PILNE! Petycja w sprawie "edukacji zdrowotnej"
W związku z planowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadzeniem obowiązkowego przedmiotu "edukacja seksualna", apelujemy o kierowanie petycji o przykładowej poniższej treści na wszystkie podane adresy:
- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Szanowni Państwo!
W związku z publikacją projektów rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych (numer z wykazu: 40) i ponadpodstawowych (numer z wykazu:41), wprowadzających nowy, obowiązkowy przedmiot „edukacja zdrowotna”, obejmujący również edukację seksualną, w ramach trwających konsultacji publicznych, a niezależnie od tego – na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 2 ust 2 pkt 1 i 2 ustawy o petycjach z dnia 14 lipca 2014 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 870) oraz art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78 poz. 483), żądam:
1) pozostawienia w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie”, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny;
2) niewprowadzania do szkół nowego, obowiązkowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną, względnie – usunięcia z jej programu zagadnień dotyczących edukacji seksualnej i wychowania seksualnego, w tym w szczególności nawiązujących do:
a) przerywania ciąży oraz antykoncepcji,
b) pojęć płci psychicznej kulturowej lub społecznej (gender), rozróżniania tożsamości „cispłciowej” oraz transpłciowej,
c) zagadnień równości, tolerancji, różnorodności, sprowadzających się do afirmacji stylu życia grup definiujących się w oparciu o pojęcia „ekspresji seksualnej”, „orientacji seksualnej” lub „tożsamości płciowej”;
3) wreszcie – poszanowania konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców, poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej).
Stosownie do art. 4 ust. 3 ustawy o petycjach wyrażam zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję.
Uzasadnienie
Jak wskazano w uzasadnieniach do projektów rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego, opublikowanych na stronach rządowych 31 października 2024 r., wprowadzających do szkół podstawowych (numer z wykazu: 40) i ponadpodstawowych (numer z wykazu: 41) obowiązkowy przedmiot „edukacja zdrowotna”, obejmujący również edukację seksualną i mający zastąpić dobrowolne „wychowanie do życia w rodzinie” (dalej: WDŻ) – obecnie podstawa programowa WDŻ, którą projektodawcy chcą zlikwidować, obejmuje treści związane z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka, prokreacją oraz problemami związanymi z okresem dojrzewania. Celem WDŻ jest bowiem kształtowanie postaw prorodzinnych (w tym wartość małżeństwa, odpowiedzialne rodzicielstwo), prospołecznych (szacunek dla każdego człowieka) oraz prowadzenie dzieci i młodzieży w kierunku integracji psychoseksualnej (w tym akceptacji własnej płci). Dla ogromnej części rodziców w Polsce jest niezwykle istotne, aby tego rodzaju zagadnienia pozostały w podstawie programowej w ramach osobnego przedmiotu. Wymienione wyżej treści nie powinny być traktowane w kategoriach zdrowia, obok zagadnień związanych z przyjmowaniem właściwej postawy ciała, odżywianiem czy zapobieganiem różnego rodzaju chorobom, np. chorobom układu ruchu, układu krążenia, układu pokarmowego, otyłości, etc. Istota zajęć wychowania do życia w rodzinie, obejmujących kwestie seksualności, to zupełnie inna materia, w której decyzja o tym, jakie treści oraz na jakim etapie rozwoju dziecka powinny być mu przekazywane, winna pozostawać w gestii rodziców. To rodzicom przysługuje bowiem pierwszeństwo w wychowaniu dzieci według własnych przekonań, w tym w sferze moralnej, religijnej, filozoficznej. Gwarantuje to zarówno Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 48 ust. 1, art. 53 ust. 3), jak również liczne, wiążące Polskę przepisy prawa międzynarodowego (m.in. art. 14 ust. 3 Karty Praw Podstawowych UE, art. 13 ust. 3 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych otwartego do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r., art. 2 protokołu nr 1 z dnia 20 marca 1952 r. do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z dnia 4 listopada 1950 r.). Ponadto podczas ratyfikacji Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. Polska związała się także deklaracją interpretacyjną, zgodnie z którą w wychowaniu dziecka przyznaje się prymat poszanowaniu władzy rodzicielskiej, zgodnie z polskimi zwyczajami i tradycjami dotyczącymi miejsca dziecka w rodzinie i poza rodziną. Szanowali to twórcy podstawy programowej WDŻ, które pozostaje przedmiotem dobrowolnym. Co więcej, szeroko rozumiana tematyka zdrowotna, w tym obejmująca przeciwdziałanie uzależnieniom, zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, obecna jest już na lekcjach przyrody, biologii, chemii, wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa i wychowania do życia w rodzinie. Dlatego jako rzeczywisty cel proponowanych zmian postrzegam nie tyle poszerzenie wiedzy uczniów w dziedzinie profilaktyki zdrowotnej, co wprowadzenie do polskich szkół obligatoryjnej edukacji seksualnej, czemu kategorycznie się sprzeciwiam.
Z poważaniem,
podpis
..........................